Internationale betaaltelevisie is een groeimarkt voor het enorme bedrijf van Rupert Murdoch. De aankoop van de tv-rechten van de Eredivisie is wellicht een opmaat naar het aanbieden van een eigen zenderpakket in Nederland.

Fox International Channels heeft de rechten van het Nederlandse Eredivisie-voetbal gekocht, zo werd woensdag bekend. Het onderdeel van Rupert Murchoch’s media-emperium News Corporation heeft een belang van 51 procent genomen in Eredivisie Media & Marketing, dat de rechten van de Eredivisie in ons land beheert.

Mediafamilie

De van oorsprong Australische familie Murdoch is een echte mediafamilie. De vader van Rupert Murdoch, Keith, was journalist en later directeur van de Australische kranten- en tijdschriftengroep Herald and Weekly Times.

Toen Rupert 22 was, overleed zijn vader plotseling en kreeg hij de kranten in handen. Sinds deze start van Rupert Murdoch’s carrière groeit zijn onderneming in rap tempo door het doen van allerhande overnames.

Krantenovernames

In de jaren zestig begon hij met zijn eerste aankopen van Britse kranten: News of the World en The Sun. Vervolgens waren de Verenigde Staten aan de beurt. In 1973 kocht News Limited (zo heette Murdoch’s imperium toen nog) zijn eerste Amerikaanse krant, de San Antonio Express-News. In 1979 richtte hij News Corporation op als holding voor News Limited.

Van oorsprong is Rupert Murdoch dan wel een echte krantenman, hij was één van de eersten ter wereld die crossmediaal dacht en ondernam. In de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam daar de aankoop van de studios van 20th Century Fox en Metromedia in de VS bij.

Hiermee zette Murdoch overigens niet zijn eerste stappen in televisieland. Hij had al eerder geprobeerd om in Australië een tv-zender aan te schaffen, maar dit mislukte om juridische redenen. In 1986 bundelde hij zijn tv-activiteiten in de VS onder de naam Fox Broadcasting Company.

Fox International Channels

Sinds 1993 richt het onderdeel Fox International Channels, waar de Eredivisie nu toe behoort, zich op het exploiteren van de betaalzenders van het bedrijf in Afrika, Azië, Latijns Amerika en Europa. In een presentatie aan investeerders stelt de baas van Fox International Channels, Hernan Lopez, dat News Corporation betaaltelevisie internationaal als een groeimarkt ziet.

Het is dus niet voor niets dat het bedrijf hier agressief in investeert door het doen van verschillende overnames, zoals nu ook in ons land. In februari van dit jaar werd bijvoorbeeld FoxSports Brazil gelanceerd als de laatste in een reeks van vele lokale FoxSports-zenders. Wellicht dat de koop van de Nederlandse voetbalrechten een manier is om voor te sorteren op een FoxSports Nederland.

Sky Nederland?

Bij onze oosterburen is Murdoch actief op tv met zijn betaaltelevisiepakket Sky Deutschland. Hieronder vallen verschillende themakanalen waaonder een aantal sportkanalen. Net als bij ons is betaalde televisie in Duitsland niet zo ingeburgerd als in de VS of het VK. Sky Deutschland heeft het hierom niet gemakkelijk gehad en hoopt dit jaar eindelijk eens winst te maken.

Toch neemt het aantal abonnees gestaag toe tot ongeveer 3,2 miljoen huishoudens begin dit jaar. Nog ruimte genoeg om te groeien dus. Wellicht dat de aankoop van de tv- en internetrechten van de Bundesliga voor 486 miljoen euro per jaar hieraan kan bijdragen.

Ook al leren de ervaringen in Duitsland dat het niet eenvoudig is, toch willen aanbieders van betaalpakketten op tv ook hier langzaam voet aan de grond krijgen, lijkt het. Dit jaar deed het Amerikaanse HBO ook al zijn intrede in ons land. In Nederland is Fox International Channels al actief met zenders als 24Kitchen en National Geographic Channel.

Wie weet dat met de toevoeging van Eredivisie Live er een pakket gevormd kan worden dat direct aan televisiekijkend Nederland kan worden verkocht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl